Legea dividendelor trimestriale va decapitaliza masiv companiile de stat

image_pdfimage_print

Cei care mă citesc de mai mult timp știu că urmăresc cu atenție subiectul: ce face Guvernul cu companiile de stat.
Anul trecut avertizam că prin acordarea masivă de dividende, inclusiv din rezerve contabile, vor apărea probleme pentru companiile de stat și enumeram atunci:

1) Va pune presiune pe companiile de stat din punct de vedere al cashflow-ului
 2) Va duce la o diminuare a investițiilor
3) Va crea probleme de finanțare pentru companiile de stat

La câteva luni după ce scriam chestiile de mai sus Transgaz anunța că va trebui să se împrumute de la bănci 50 de milioane de euro pentru a finanța proiectul BRUA, asta după ce distribuise 159 de milioane de euro în dividende, în loc să îi folosească pentru investiții.
Alte câteva luni mai târziu Transelectrica, o companie ce distribuise dividende în valoare de 307 milioane RON în 2017, a luat amendă de la ANRE pentru că nu a făcut suficiente investiții în infrastructură.
Practic toate cele 3 chestii de care scriam mai sus s-au petrecut. De ce am avut dreptate? Pentru că am înțeles mai bine ca alții că Guvernul are nevoie de bani și folosește companiile de stat ca pe vaci de muls. 
Ceea ce mă aduce azi la următoarea știre: Parlamentul a aprobat un proiect de lege prin care companiilor li se va permite să distribuie dividende trimestrial, în loc de odată pe an, după aprobarea rezultatelor financiare de AGA.
Am scris despre chestia asta atunci când încă era la stadiul de proiect, când ziceam că dividendele alea de la trimestru vor fi date în baza unui profit fictiv. Sunt o grămadă de ajustări financiar-contabile făcute la final de an, ceea ce înseamnă că profitul la trimestru în primele trei trimestre ale anului financiar e departe de a fi cel real. Rezultatul va fi o decapitalizare puternică a firmelor în mijlocul exercițiului financiar și o scădere a veniturilor la bugetul de stat.
Ei bine, acum haideți să facem legătura între următoarele două chestii:

  1. Dorința statului de a scoate cât mai mulți bani de la companiile de stat
  2. Posibilitatea de a acorda dividende la trimestru

Ce credeți că se va întâmpla? Haideți să încerc eu să explic: Guvernul va cere companiilor de stat să distribuie dividende la trimestru dintr-un profit ce nu există.
Rezultatul direct va fi o scădere și mai puternică a investițiilor făcute de companiile de stat care vor fi nevoite să se împrumute și mai mult de la bănci. Doar că acele companii depind deja de bănci pentru finanțare și nu prea mai e loc de împrumuturi uriașe.
Investițiile în infrastructură, deja slabe, vor scădea și mai mult până când o serie de evenimente neprevăzute vor arăta halul în care se află infrastructura (cum a fost căderea rețelei de înaltă tensiune din vara anului trecut, după o furtună puternică). Se va spune atunci că nu se putea evita catastrofa, se va arăta cu degetul spre trecut și se va spune: ”nu s-au făcut investiții”, în timp ce Guvernul și oamenii responsabili vor fi deja plecați.
Și dacă tot discutăm despre nevoia antreprenorilor români de a accesa dividende trimestrial, haideți să ne întrebăm și cum se face că un număr uriaș de companii sunt pe pierdere de ani de zile. Credeți că brusc firmele acestea vor deveni profitabile? În nici un caz! ”Antreprenorii” în cauză vor continua să sifoneze bani din firmele astea, doar că acum o pot face considerabil mai ușor. Înainte o puteau face, dar era mai pe ocolite și ceva mai greu.
Apropo, legea spune că dacă la final de an nu ai profit, deși ai distribuit dividende ai obligația de a restitui banii. Sună bine, nu? Da, doar că iată cine supraveghează procesul de restituire:

Obligaţia de restituire intervine pentru persoanele care au încasat dividende trimestrial, iar conducerea societăţii are obligația de a urmări recuperarea acestor sume şi de a dispune măsurile ce se impun în acest scop.

Adică Gigel e patron, ia banii din firmă la trimestru, la final de an nu are profit, deci dividendele au fost distribuite pe un profit fictiv, după care tot Gigel trebuie să se oblige pe el însuși să dea banii înapoi.
Credeți că asta e tot? Nu…

De asemenea, deputații au eliminat infracțiuni care se pedepseau cu  închisoare de  la 6 luni la 3 ani sau cu amendă pentru  administratorul sau a preşedinte societăţii cooperative ori  directorul executiv care:
– se împrumută prin act sub semnătură privată, direct sau printr-o persoană interpusă, de la societatea cooperativă pe care o administrează;
– încasează sau plăteşte dividende, sub orice formă, din beneficii fictive.”

Sancțiuni dacă încalci legea? Penalități, pe care Gigel le va cere și le va lua tot de la Gigel :))
Știu, o să spuneți: Da, dar e firma lui, poate face ce vrea! Fals! Dacă face măgării și bagă firma în faliment, salariații lui Gigel nu mai pupă bani, furnizorii care i-au vândut bunuri lui Gigel nu mai văd banii pe marfă, clienții care l-au plătit pe Gigel în avans nu mai văd bunurile sau serviciile, ANAF care avea taxe de recuperat de la firma lui Gigel nu mai vede nimic.
Patronul sau acționarul nu poate face orice cu firma aia, nu atât timp cât are angajați, furnizori și clienți cărora le datorează bani.
Nimic din beneficiile enumerate de susținătorii legii nu se va concretiza la scară largă nu pentru că ideea în sine e proastă ci pentru că:

  1. Legea în forma actuală e proastă, în special pe partea de sancțiuni
  2. România nu e pregătită pentru așa ceva, o astfel de lege funcționând acolo unde gradul de disciplină financiar-contabilă e mai mare, nu în România anului 2018.

Sursă foto

Spune și altora

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *