Economie de dreapta, obiceiuri de stânga (modernă)

image_pdfimage_print

Eram oarecum sceptic cu privire la direcția în care se duce politica modernă, dar văd că lucrurile devin din ce în ce mai bizare. De ce spun asta? Pentru că ușor ușor progresismul de stânga modernă se amestecă cu corporatismul și capitalismul liberal de dreapta.

Trotinetele reprezintă un ideal

Caz concret: din ce în ce mai multe trotinete electrice sunt aruncate în lacurile din București sau vandalizate din câte se pare. Cineva de la Euronews a scris despre subiectul acesta și între altele a întrebat un sociolog despre asta:

„Trotineta n-o arunci pentru că este un mijloc de locomoție, sau nu te răzbuni pe ea când ai un comportament dintr-ăsta distructiv, ci pentru că este un simbol. Ea este simbolul unei părți din societate care a militat pentru o serie de idealuri, de la unele ecologiste până la idealuri politice, care țin de asumarea unor minorități sexuale, asumarea unor direcții de orientare a politicilor publice. Nu cred că un fenomen agresiv împotriva trotinetelor pornește majoritar din conflictele de trafic sau din nevoia de mai mult spațiu pentru autoturisme.”

În primul rând nu îmi e clar de ce ai întreba un sociolog de ce aruncă lumea trotinete în Dâmbovița. În fine, trecem peste asta, aparent trotineta e un simbol al unor idealuri. Da, da, ați citit bine, mizeriile alea lăsate în mijlocul drumului peste tot prin București sunt simboluri ale unor idealuri. Minarea litiului e una din cele mai nasoale chestii posibile pentru un ecosistem (vezi aici o descriere pe scurt), dar hei, nu e la noi, e ok.

Pe de altă parte sunt curios ce idealuri politice împărtășesc cei de pe trotinete. Voteaza un partid anume? A făcut cineva studii și a descoperit că progresiștii merg cu trotineta? E absolut ridicol cum ajung oamenii să facă astfel de afirmații.

Ca să nu zic de partea aia cu minoritățile sexuale, care merg pe trotinete. Efectiv femeia a zis că trotinetele sunt reprezentative pentru comunitatea gay ceea ce e wow!

Râdem și glumim pe subiect, dar problema e de fapt mai profundă. Vă mai dau un exemplu:

Doar albii lucrează în fabrici

Cato Institute, un think tank libertarian de dreapta a organizat un eveniment cu mai mulți oameni. Un invitat de acolo (Adam Posen) de la Peterson Institute (alt think tank) a zis că americanii nu ar trebui să ceară întoarcerea locurilor de muncă în producție înapoi în SUA pentru că ăsta e un ”fetiș pentru a ține bărbații albi cu educație scăzută în poziții de putere”. Vedeți mai jos:

Sunt mai multe probleme cu declarația tipului de mai sus. În primul rând nu e corectă așa cum o demonstrează raportul ăsta care zice că americanii cu origini latino și afro-americani au fost afectați cei mai rău de mutarea industriei din SUA către Asia. Vedeți explicația mai pe scurt aici venind din partea unuia din autorii acelui raport.

Altfel spus, dacă s-ar întoarce producția în SUA sunt șanse mari ca albii să nu fie principalii beneficiari.

Dar revenind la tema postării mele, ce zice tipul din video e așa: cine zice să se întoarcă locurile de muncă din producție e rasist! nu mai insistați!

Practic, capitalismul a învățat că poate face multe măgării și scăpa ușor dacă zice ”ești rasist!”. Fix asta e mai sus, cine vrea locuri de muncă în producție în SUA e rasist. Mai bine să stea în Asia sau alte țări ca să nu revină bărbații albi cu educație scăzută la putere în SUA.

Nu e doar hilar și absurd, dar e și reprezentativ pentru un tip de a face business, acolo unde când ai probleme o dai ”hate speach”, rasism sau alte chestii similare.

Și exemple din astea sunt destule, inclusiv Amazon a șters reviewuri negative la Rings of Power spunând că lumea a dat reviewuri proaste pentru erau rasiști, nu neapărat pentru că filmul lor era mediocru și oamenii erau enervați pe povestea prost scrisă.

La Paypal s-au trezit că vor da ei de la sine putere amenzi de $2,500 celor care împrăștie fake news. Și cine va determina dacă un lucru e fake news sau nu? Nu de alta, dar la începutul pandemiei ipoteza că virusul ar fi scăpat din laborator era fake news, ulterior au apărut dovezi că ar cam fi scăpat de pe acolo iar chinezii cam știau de treaba asta.

Cu ce ne-am ales?

Mi se pare că ne-am ales cu ce era mai prost și de la stânga și de la dreapta:

  • De la stânga lumea a luat ideea că orice chestie care nu ne convine e rasism, hate speach șamd
  • De la dreapta am luat atitudinea pro-capitalism libertarian

Rezultatul e o situație în care companiile și grupurile de interese economice pun eticheta de rasism, hate speach și altele pe orice nu le convine.

În România oricum se practica treaba asta de ceva timp, dar pe sistem: dacă nu ești de acord cu liberalism economic sălbatic ești comunist, PSDist, aurist, putinist etc. Le-am auzit pe toate și am fost acuzat de toate, de aia îmi e atât de ușor să recunosc semnele unei relații teribil de nesănătoase.

Doar că de data asta marele capital a înțeles că dreapta se îndreaptă spre populism așa că se dă puternic cu progresiștii asociați cu stânga modernă.

În România e mai simplu însă, progresismul nu e de stânga ci de dreapta, deci cumva relația dintre ele e mai clară.

Spune și altora

5 Comments

  1. Nu prea inteleg, sincer, ce te socheaza. Adica lucrurile astea nu sunt asa de ieri, de azi, sunt de ani intregi. Cei mai multi progresisti sunt corporatisti si asta e valabil atat in Romania, cat si in afara. Toate porcariile gen cote de gen sau cursuri de reeducare anti-rasiste/anti-sexiste din mediul ala au plecat si acolo s-au dezvoltat. La fel schema cu “daca nu iti convine x chestie” esti rasist, homofob, misogin e schema clasica progresista. Adica bun, bravo ca ti-ai dat seama da’ treaba sta asa de vreo 10 ani. Altfel, sociologul ala nu zice rau, majoritatea trotinetistilor sunt progresisti useristi. Trotineta in principiu e folosita de doua categorii de oameni pe la noi: copiii si hipsterii care se simt bine ca salveaza planeta daca merg cu trotineta si nu cu masina. Primii nu voteaza (inca, se lucreaza si la asta), deci ramane varianta a doua. Nu generalizez, ca am vazut si oameni in toata firea folosind asa ceva, dar vorbesc groso modo, asa stau lucrurile. Cand eram eu mic, trotineta era o chestie doar fun, astazi este un statement ca esti constient social si vrei sa salvezi planeta. De obicei sociologii de pe la noi sunt demni de mila, alde Mateescu sau Duminica pot doar sa te amuze, da’ aici a cazut pe subiect, sa zic asa.

    1. Acum 10 ani companiile nu se bagau in chestiile astea si erau interesate de profit. In ultima vreme (dupa alegerea lui Trump si referendumul familiei in romania) sunt implicate activ.
      Progresismul in Vest e asociat cu democratii (US) / labour (UK) in timp ce capitalul vota cu republicanii / Tory.
      Are loc o inversare prin care dreapta politica devine populista iar stanga politica devina pro business.
      In Romania capitalul a fost si cu PSD si cu PNL si USR, deci lucrurile nu sunt chiar atat de clare.
      Legat de trotinete in particular, mie nu imi pare ca publicul acela voteaza dreapta. Cand a dat Firea vouchere pt biciclete s-au dus toti cu mana intinsa si nu era de dreapta.
      Nu cred ca gay ii merg pe trotinete mai mult decat restul populatiei, la fel cum nu cred ca USR istii merg mai mult cu trotienta decat altii. Nu de alta, dar ochiometric oamenii aceia nu par a vota in general.
      Si e aberant sa transformi trotineta intr-un simbol, pt ca nu e. E o mizerie sinistra care face orasele mai nasoale decat erau acum cativa ani.

      1. Nu e adevarat. Treaba asta il precede pe Trump. Trump a aparut tocmai ca un efect al progresismului care infectase deja spatiul public cu mizerii woke, cote de gen, manuale de comportament anti-rasist, anti-sexist. Eu vorbesc la nivel global, nu in Romania. Nu are loc nicio inversare, la fel era si inainte. Da, democratii sunt progresisti si mana in mana cu corporatiile, asa sta treaba dinainte de Trump.

        La vouchere e ca la placinte, daca e moca e bun pt toti. Si tefelistii ieseau toata ziua in P-ta Victoriei contra lui Dragnea da’ cand li s-a dat gratuitate la tren au zis mersi. Si cand a fost sa li se ia au urlat ca din gura de sarpe chiar daca era o mocardeala primita de la Sauron. Daca ii confrunti pe tema asta e foarte amuzant, recomand. Habar n-am cati gay merg si cati nu, eu spun ca aia care se lauda pe social media ca merg pe trotineta, coincidenta sau nu, au toti rame cu USR la poza de profil. O fi aberant, dar pt ei chiar e un simbol. Pe strada eu mai mult copii vad folosind asa ceva.

        P.S.: Apropo de articol, ai uitat de Star Wars care e la a nu stia cata schema cu “fanii sunt rasisti si sexisti, de aia nu le place ce facem noi cu una din cele mai misto francize din istorie”.

  2. Două puncte de vedere.

    1) Părinții din România, când afirmă și jelesc după școlile profesionale, nu o fac fiindcă vor să-și vadă copiii la locuri de muncă crâncene. Afirmă & jelesc după școlile profesionale pentru copiii altora să lucreze în munci crâncene, în așa fel încât copiii lor să nu aibă competiție în universități și pe piața muncii.
    Pe vremea comunismului, când era copil la școală, un cunoscut mi-a povestit cum beizadeaua unuia al nomenclaturii comuniste (de partid sau Securitate) râdea și-i tachina pe restul colegilor fiindcă el nu va trebui să-și facă griji cu admiteri pentru liceu, facultate – tati și mami s-au ocupat pentru viitorul său. Copil de membru al partidului comunist, da?
    În orașul maică-mii, când s-a dat examenul de absolvire și localizare a cadrelor didactice (liceu pedagogic; nu știu dacă toate liceele), toți din promoția acelui an au absolvit. Toți & toate. Ulterior, maică-mea (a absolvit un an mai devreme) a aflat motivul pentru care au absolvit toți: fiica inspectorului școlar susținea în acel an examenul și a dat ordin ca toți să treacă.

    2) Știi de serialul „Clanul Soprano”? E un serial despre niște mafioți fictivi din New Jersey. În funcție de cum interpretezi, serialul jonglează între dramă și comedie neagră. În ultimul sau penultimul sezon, e o scenă prin care vreau să argumenteze ceva.
    Doi soldato al șefului mafiot făceau turele obișnuite de a lua taxă de protecție de la toate magazinele și bișnițăriile din zona lor de operare. Un patron al unei alimentare, după ce le-a dat taxa (bineînțeles), stătea de vorbă cu ei, la bârfă. Ăsta se vaită că a apărut un magazin nou în cartier și „strică” esența comunității.
    Cei doi pleacă să înhațe magazinul în schema protecției. Se duc la manager, îl iau perpulis, îi oferă servicii de protecție contra-cost ș.a.m.d.
    Managerul se uită la ei, cu stupoare, și e purtată o discuție: mafioții tot veneau cu câte un scenariu prin care afecta magazinul (cineva sparge geamul, îi fură banii din casa de marcat, poate chiar managerul riscă să pățească nasoale), iar managerul le spunea că nu are ce sa le facă, nu are cum să le dea bani, invocând tot felul de regulamente corporatiste: fiecare ban trebuie contabilizat (deci ciordeala se vede), geamurile pot fi schimbate in perpetuitate, chiar managerul e lax când aude că poate păți ceva & nu-i pasă, că atât el și angajații pot fi înlocuiți a doua zi. Mafioții nu înțelegeau, începeau să se încurce cu vorba și managerul, calm & cumpătat, le zice că are treabă de făcut și le cere să plece. Ies amândoi, buimăciți de ce li s-a întâmplat, și pe urmă se uită in dreapta și-n stânga cum unele magazine („Mom&Pop shops”) închideau prăvălia, iar în locul lor apăreau alte magazine ca cel de unde au plecat. Trist, văzându-și moartea ca mafiot, exclamă unul dintre ei că s-a terminat pentru „the little guys”. Magazinul din scenă era parte dintr-o franciză, corporație.

    Ce vreau să argumentez…
    Eu cred că moșul din videoclip e prea bătrân să mai fie surprins de ceva la nivel micro (darămite macro) în viața asta. Afirmația lui e o pătură care ascunde o altă pătură, care ascunde o alta pătură, prin care face afirmația reală: nu există un concept, dpdv al muncii „blue collar”, care să nu blocheze apariția mafiilor locale, fraudei, abuzului de putere și așa mai departe – chiar dacă e corectă afirmația că minoritățile sau caucazienii au suferit grade diferite de pe urma offshorizării joburilor de producție/manufactură. Nu se merită ca mafiile să reapară din neant pentru că vor fi alte probleme în a-i combate (așa cum s-au chinuit încă din anii ’20 până la sfârșitul anilor ’90, început de mileniu). Acum că e vorba de comunități diverse, riscă tot soiul de mafii cu specialitatea lor, diferită de italo-americani. Eu cred că ăsta e mesajul central, pe lângă cel geopolitic sau economic, prin achiziția materiilor prime pentru producția industrială internă.

    1. E un punct de vedere interesant. Totusi impresia mea e ca daca se intorc acele locuri de munca vor fi tot in corporatii uriase iar mafia nu mai opereaza ca pe vremuri. Magazinele astea mici (mom and pop shop) sunt acum detinute de indieni, arabi, asiatici etc. si au propriile probleme cu mafia locala. Dar intoarcerea industriei offshorizate nu va avea un impact asupra lor.
      De acord la partea cu patura peste patura. Ce vrea sa spuna nenea din clip, dar nu poate spune pe sleau e ca odata cu intoarcerea industriei vor reveni si sindicatele la putere. Iar sindicatele inseamna profituri mai mici si influenta politica mai mare pentru blue collar workers. Inseamna de asemenea mai mult socialism, chestie care e Satana cand lucrezi la Cato Institute sau Peterson Institute ca tipul asta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: