Am scris la un moment dat despre haosul de la TAROM. Făceam atunci o estimare a nr. de angajați pe care TAROM îi are, dar care nu se prea justifică și ajungeam la următoarea concluzie:
Din punctul meu de vedere cei doi indicatori spun următorul lucru: TAROM nu are suficienți angajați care să îi producă bani, dar are mai mulți angajați în partea administrativă decât e nevoie. Câți angajați sunt în plus? Eu aș estima undeva la minim 400 – 500.
Concluziile erau așa:
- Prea puțini angajați implicați în producție direct (piloți, personal de bord, personal tehnic)
- Prea mulți angajați pe partea administrativă.
Cum am ajuns la numerele astea? Analizând cifra de afaceri, numărul de angajați și flota altor companii aeriene.
Iată ce face actualul Ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc (via Stirile ProTV):
Peste 300 de persoane angajate la departamentele comercial, achiziţii şi economic din cadrul Tarom vor fi restructurate în perioada următoare, a anunțat luni ministrul Transporturilor Răzvan Cuc.
Deci ministrul Cuc vrea să dea afară din departamente administative un număr de oameni nu foarte diferit de cel estimat de mine. Altă chestie interesantă (aceeași sursă ca mai sus):
Să vedem şi ce facem la departamentul tehnic. Din cei aproximativ 470 de angajaţi de la tehnic, o parte dintre ei nu lucrează la întregul potenţial. Şi atunci cred că ar fi indicat să facem un centru de profit separat, se se întreţină tehnicul singur, din contracte de reparaţii de aeronave ale altor companii, nu doar Tarom.
Șmecherie electorală?
Eu ziceam că sunt prea puțini și îmi mențin opinia. El zice că nu produc suficient, dar că vrea să scoată reparațiile și mentenanța din TAROM și să facă firmă separată. Dacă mă uit în globul meu de cristal știți ce văd? Ia fiți atenți aici:
- Oameni din personalul administrativ TAROM sunt dați afară pentru că sunt prea mulți raportat la activitatea companiei.
- Se crează o companie nouă de reparații unde sunt mutați oamenii de pe tehnic. Dar această nouă companie are și ea nevoie de contabili, oameni la economic, achiziții, comercial și așa mai departe. De unde să găsim oare oameni cu experiență în industria asta ca să îi angajăm?
- Ce coincidență fericită: iată o grămadă de oameni cu experiență fix pe chestia asta, majoritatea lucrând în trecut la TAROM. Excelent!
Ați prins ideea, da? Dăm afară de la TAROM și îi băgăm apoi în noua firmă de reparații și mentenanță.
TAROM are nevoie de restructurare, asta e clar. Dar mutând oameni dintr-o firmă în altă nu vei obține asta.
Vei obține în schimb puncte politice: ”uite mă ce se bagă în bugetarii cu pile de la TAROM! Mama lor!”
Dacă vor binele companiei atunci variantele de a rezolva problema ar fi așa:
- Vândut TAROM (se vehicula Blue Air ca potential cumpărător sau o fuziune între cele două). Eu aici am o strângere de inimă, pentru că s-ar putea ca TAROM să fie o gălușcă mult prea mare pentru Blue Air, în special dacă Statul Român rămâne cu acțiuni și are loc în consiliul de administrație al noii companii.
- Restructurat TAROM, dar cu o consolidare la nivel de grup a situației financiare. Vrei 2, 3 sau 10 companii diferite? Nici o problemă, dar consolidăm rezultatele lor și nr. de angajați. Spre exemplu se poate muta personalul administrativ într-o companie separată care să facă partea asta atât pentru TAROM cât și pentru nou înființata companie de reparații și mentenanță. Nu ar fi nevoie de personal separat în 2 companii. Așa eficientizăm și TAROM și evităm și capcana mutării oamenilor dintr-o parte în alta.
Concluzii
Personal nu am încredere în miniștrii PSD care se bat cu pumnul în piept că fac curat în companiile de stat, uitând că PSD conduce România din 2012 încoace. TAROM nu a ajuns în situația ieri sau anul trecut, problema angajărilor și încrengăturilor de rudenie de acolo e de ani de zile.
În 2016 consiliul de administrație al TAROM, dominat de PSD, dădea afară un manager străin care pusese compania un pic picioare. În iunie 2019 Cotidianul scria pe larg de câteva cazuri mai celebre de rude angajate la TAROM. Inclusiv directorul TAROM se pare că are familia angajată acolo conform G4Media.
Directorul TAROM e numit de consiliul de administrație dominat de PSD. Să îmi fie cu iertare, dar nu cred în restructurarea asta. S-ar putea ca ea să fie chiar contra-productivă, în sensul că oamenii care chiar muncesc acolo (cineva trebuie să care pianul și în firmele astea) să fie dați afară.
În încheiere vă las cu declarația domnului Cuc:
“Dacă sunt competenţi, sunt convins că nu va fi o problemă pentru ei să-şi găsească un alt loc de muncă”.
Păi parcă nu de ăstia competenți vream să scăpăm, ci de rudele incompetente…
Nimic despre jaful din perioada Ruxandra Brutaru?
Viitorul e MALEV.
Nu stiu nimic despre Ruxandra Brutaru sau perioada ei. Detalii?
https://www.libertatea.ro/stiri/dezvaluiri-dezastru-la-tarom-pierderi-de-144000000-eur-in-3-ani-vezi-cine-e-responsabil-790301/amp
Pe vremea aia PSD milita pentru eficientizarea cheltuirii banului public.
Și planurile lui heinzman din 2013: https://www.capital.ro/managementul-tarom-ia-in-calcul-vanzarea-tuturor-aeronavelor-actuale-si-inchirierea-altora-dar.html
8 sindicate etc
https://www.libertatea.ro/stiri/exclusiv-tarom-pierde-4-600-de-euro-pe-ora-iar-productivitatea-muncii-este-de-pana-la-35-ori-mai-mica-fata-de-concurenta-2750950
@daniel
Căpușe?
Oportunisti, nu capuse. Daca principalul tau concurent se impusca singur in picior, de ce sa nu ii recrutezi oamenii buni?
A luat Blue Air si Wizz Air cam tot ce se putea recruta de pe acolo